Az internet mára az életünk elválaszthatatlan része lett. De vajon a világháló, a közösségi médiás platformok, a mobilapplikációk a barátunkká vagy az ellenségeinkké váltak közben? A folyamatos, napi internetkapcsolat révén pedig mi magunk felhasználók vagy inkább felhasználtak lettünk? Damian Bradfield „Kiáltvány a bizalomról” c. könyvében ezeket az izgalmas kérdéseket teszi fel, miközben olyan fontos fogalmakat is igyekszik tisztázni, mint a személyes szféra védelme vagy az információ hatalma a közösségi hálón. A szerző – aki a WeTransfer alapítója – személyes tapasztalatai révén kíván segíteni, hogy jobban megértsük, az internet használata milyen következményekkel és mekkora felelőséggel jár.

Damian Bradfield szerint a ma embere túlságosan megbízik az internetben. Mintha teljesen elfelejtettük volna azokat az ősi, alapvető bölcsességeket, mint hogy: „Ne állj szóba idegennel”, „Ne fogadj el ismeretlentől cukorkát”, vagy „Ne mondd el egy idegennek, hol laksz”. A közösségi háló és a virtuális valóság korában egyetlen kattintással nemcsak saját magunkat „áruljuk el”, hanem másokról is információk tömegét osztjuk meg. Minden egyes alkalommal, amikor felmegyünk az internetre, ott hagyjuk a virtuális ujjlenyomatunkat. Ezek alapján a szolgáltatók, a cégek, az állam és szinte bárki figyelemmel tudja kísérni, hogy mit teszünk, mire keresünk rá, mit lájkolunk és posztolunk. Az új okosórák és telefonok például még azt is elárulják rólunk, hogy éppen hol tartózkodunk. Tulajdonképpen önként és dalolva folyamatos adatszolgáltatást biztosítunk a cégek számára.

A szerző felteszi olvasójának az elkerülhetetlen, húsbavágó kérdést: vajon mikor jön el az a pillanat, amikor rádöbbenünk, hogy meg kell reformálnunk az internetet, és vissza kell tőle vennünk a „hatalmat”? Megdöbbentő és elgondolkodtató alapossággal mutatja be számunkra az internet hibáit, rávilágít buktatóira, és feltárja, hogy egyes cégek hogyan használják fel, szerzik meg az adatainkat. Az internethasználat ugyan az életünk elválaszthatatlan részéve vált, de a szerző szerint ahhoz, hogy ez biztonságos legyen, újra kellene tervezni az internet működését. A „big data” korában egyre inkább fontossá válik, hogy ismerjük az internetes jogainkat, és tudjuk, milyen adatokat szolgáltatunk ki magunkról.

Bradfield arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy ne legyünk naivak, ne legyünk felelőtlenek! Mert ha a technika képes arra, hogy beazonosítson minket, akkor arra is képes, hogy az adatainkat bármikor, bárhol felhasználja, vagy bárkinek kiadja. Ez nem egy utópisztikus jövő, ez a jelen – ez Damian Bradfield könyvének talán legfontosabb üzenete.

Damian Bradfield (1977) az egyik legsikeresebb fileküldő vállalat, a WeTransfer, valamint a University of Underground elnöke. Miután lediplomázott a London School of Economics-on, dolgozott Stella McCartneynak, valamint Alexander McQueennek is. Már az egyetemi évei alatt is designnal, fejlesztéssel és hirdetési kampányok lebonyolításával foglalkozott. A WeTranser mára 45 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet, és havi szinten 1 milliárd fájlt osztanak meg egymással az emberek a platformon keresztül. A kezdetektől fogva az emberi értékeket kívánja megjelentetni az üzleti életben is.

A „Kiáltvány a bizalomról” című kötet, valamint a Pallas Athéné Könyvkiadó (PABooks) korábban megjelent kiadványai megvásárolhatók webshopon keresztül a www.pallasathenekiado.hu oldalon. A PABooks kiemelt figyelmet fordít a közösségépítésre is. Facebook oldalán (www.facebook.com/PallasAtheneKiado) az érdeklődők további hasznos, érdekes információkat találhatnak a megjelenő könyvekről és a hozzájuk kapcsolódó eseményekről.

Oszd meg ha tetszett
0
Kategória: Könyvek

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük