Objektíven számoltak be az országos televíziócsatornák az orosz-ukrán háborúról

Az M1, az ATV, a Hír TV, a TV2 és az RTL Klub műsoraiban objektíven, szakértőket megszólaltatva, több álláspontot szemléltetve, a helyzet komplexitását feldolgozva tudósítottak a szomszédunkban zajló háborúról – derül ki abból a kutatásból, amit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa fogadott el legutóbbi ülésén. Az elemzés során a hatóság több mint 247 műsorórát és több mint ötezer műsoregységet vizsgált.

A március első hetében vizsgált televíziós csatornák semlegesen és objektíven számoltak be a konfliktusról, orosz (vagy akár ukrán) háborús propaganda a mintába került műsorszámokban nem jelent meg. Az M1, az ATV, a Hír TV, a TV2 és az RTL Klub műsoraiban széleskörűen tudósítottak a harci eseményekről, az agresszió hazai és nemzetközi gazdasági, biztonság- és energiapolitikai következményeiről, az Európai Unió és világpolitika reakcióiról, valamint a Magyarországot és Európát érő menekülthullám kezeléséről. A televíziókban a politikusok mellett megszólaltak különböző szakértők is, így a nézők átfogó és sokszínű képet kaphattak a konfliktusról és annak rövid- és hosszútávú következményeiről.

Középpontban a menekültválság és a belpolitikai hatások

Az M1-en elsősorban a menekültválságnak és a rászorulók megsegítésének szenteltek nagy figyelmet: a humanitárius katasztrófa és segítségnyújtás a híradások mintegy negyedében jelent meg. Ezen kívül a háború eseményeivel, illetve a konfliktus belpolitikai vetületeivel foglalkoztak legtöbbet a csatorna műsoraiban. Az RTL Klubon a legnagyobb hangsúlyt az olyan belpolitikai kapcsolódási pontok kapták, mint a háborúról szóló kormányzati és ellenzéki narratíva, Magyarország energiabiztonsága vagy a rezsicsökkentés megvédése. Emellett kiemelt számban jelentek meg a háborús cselekményekről szóló beszámolók. A TV2 hírműsorainak fő témái az ukrán menekültek magyarországi segítése, valamint az oroszok civilek és civil épületek ellen elkövetett fegyveres támadásai voltak.

A háború kitörését követően több médium is kritikai észrevételt fogalmazott meg azzal kapcsolatban, hogy egyes szakértők a háború okairól egyoldalúan, az orosz álláspont alapján nyilatkoztak. A vizsgált időszakban ilyen nyilatkozat egyetlen televízióban sem hangzott el.

A hatóság elemezte a képi megjelenítéseket is a háborúval kapcsolatos műsorokban. Az ATV-n a témával foglalkozó műsorok több mint 57 százaléka nem tartalmazott háborúról szóló képi elemeket – amikor illusztrációként képeket is bemutattak, akkor leggyakrabban (13 százalékban) a menekültek helyzetét illusztrálták. A Hír TV-n is hasonló volt a megoszlás, több mint 62 és közel 15,5 százalékos aránypárral. A kutatás azt is vizsgálta, hogy kik jelentek meg a képernyőn a leggyakrabban: a TV2-nél Orbán Viktor 7,3 százalékkal volt a legtöbbet látható személy, akit Ukrajna elnöke, Volodimir Zelenszkij követett 5 százalékkal. Az RTL esetén már alacsonyabb arányokkal lehetett találkozni: Zelenszkij 5 százalékban, a magyar miniszterelnök pedig 4 százalékban szerepelt.

A Médiatanács eddig nem indított eljárást

A hatósághoz február 24-től összesen kilenc, a háború bemutatásával összefüggő beadvány érkezett. Ezekről a Médiatanács megállapította, hogy nem tekinthetők kiegyensúlyozottsági kérelmeknek. A beadványok általában sérelmezték a tudósításokat, azonban a kiegyensúlyozottsági kérelemben pontosan meg kell jelölni a kifogásolt műsorszámot, valamint az elhangzott tájékoztatástól érdemben eltérő, releváns álláspontot is. A beadványokban a bejelentők nem utaltak arra sem, hogy kifogásukkal előzetesen a médiaszolgáltatóhoz fordultak, pedig a hatályos szabályozás értelmében először feléjük kell jelezni a kifogásokat.

A teljes dokumentum a hatóság honlapján[1] olvasható.

Budapest, 2022. április 7.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.