Belföld

Sokszínű kémia néven ingyenes online kémiaérettségi előkészítő indul

Az online, ingyenesen elérhető kémiaérettségi előkészítő, illetve az annak helyet adó platform az Egis Gyógyszergyár Zrt. indítványára valósult meg. A négy rangos egyetem – a Budapesti Műszaki Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Semmelweis Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem – valamint az Egis közreműködésével létrejött, hiánypótló oktatási kezdeményezés elsősorban a kémiaérettségi előtt álló diákoknak nyújt segítséget.

Valamennyi emelt szintű kémiaérettségi-témakört felöleli, emellett a számolási példák megoldásához is támpontokkal szolgál a már elérhető online érettségi előkészítő, amely elsősorban a kémiával kapcsolatos hivatást választó diákok felkészüléséhez kínál támogatást. Az érdeklődők a sokszinukemia.hu címről elérhető weboldalon a kezdeményezésben részt vevő négy egyetem oktatóinak előadásából sajátíthatják el a tudnivalókat, illetve felkészülésükhöz az előadásokat kísérő prezentációkat is igénybe vehetik. A 35 előadásból álló elméleti tananyag átfogó ismertetése mellett további 10 előadásban számolási típuspéldák megoldása segíti az összefüggések megértését, a tanultak gyakorlati alkalmazását. Az egyesével 20-30 perces videók regisztráció nélkül, online megtekinthetők, illetve a prezentációk letölthetők.

A készítők remélik, hogy hozzájárulhatnak a közeljövőben érettségizők sikeres vizsgájához, valamint a kezdeményezés hosszú távon a vegyész-, vegyészmérnök-, illetve az orvosi, gyógyszerészi pályát választók számára is kedvező hatással lesz.

„A gyógyszeripar tudásközpontú iparág, számunkra tehát alapvető fontosságú, hogy jól képzett fiatal kollégákat alkalmazhassunk – mutatott rá dr. András Klára, az Egis Gyógyszergyár Zrt. humánerőforrás-igazgatója. – Aki kémiával kapcsolatos hivatást választ, az nem pusztán egy csodálatos tudományág mellett kötelezi el magát, hanem a jövőjét is biztosítja, hiszen ezek a szakmák nagyon keresettek a munkaerőpiacon.”

Dr. Hornyánszky Gábor, a BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Karának docense hangsúlyozta: fontos, hogy a diákok minél felkészültebben kezdjék meg tanulmányaikat a felsőoktatásban. „Nagy lelkesedéssel vettünk részt a közös munkában – idézte fel. – Bízunk benne, hogy a diákok is megelégedéssel fogadják az elkészült eredményt.”

„Mi, akik nap mint nap tanítjuk, műveljük – és persze szeretjük is – a kémiát, fontosnak érezzük, hogy segítsük a jövő generációját, hogy megismerje ezt a tudományt” – fogalmazott dr. Szalai István, az ELTE TTK Kémiai Intézet egyetemi tanára, aki elmondta: közös meggyőződésük, hogy jól döntöttek azok, akik a kémia tudományágát választották továbbtanulási irányul.

Dr. Béni Szabolcs, az SE Gyógyszerésztudományi Karának docense arra is kitért, a biztos tudás a diákok későbbi pályafutására is hatással van: „A jól felkészült hallgatóink könnyen veszik az egyetemi akadályokat, már a képzés elején sikerélményeket szereznek, így folyamatosan motiváltak maradnak, és jól képzett diplomásként kerülnek a munkaerőpiacra.”

„Példaértékű, értékteremtő vállalkozásnak tartjuk ezt a projektet – mutatott rá dr. Zupkó István, az SZTE Gyógyszerésztudományi Karának dékánja, azt is elmondta: minden alkalmat megragadnak a természettudományok, kiemelten a kémia népszerűsítésére, és törekszenek arra is, hogy a gyógyszerész hivatás szépségeibe bepillantást nyújtsanak, és megmutassák: elismert, felelősségteljes munka várja a gyógyszerészeket.

Körkép a kémiaoktatásról   Holtzer Péter, a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (SZ2A) elnöke felhívta a figyelmet: a közoktatásban egyre kevesebb a természettudományos tárgyakat tanító tanár, a kémiatanár-hiány pedig már országos méretű. Tavaly megjelent, Szakmány Csabával és Szalay Lucával közös tanulmányuk* részletes körképet ad a kémiaoktatás helyzetéről. A tanulmány szerint 2657 feladatellátási helyről, a feladatellátási helyek 60 százalékából hiányzik kémiatanár. A legrosszabb a helyzet Nógrádban, ahol a kémiatanár-hiány eléri a 70%-ot. Várható kilátások: a természettudományos tárgyakat oktató tanárok átlagéletkora 50 év, minden évben kb. 4 százalékuk éri el a nyugdíjkorhatárt (6–700 fő), a pályára lépő fiatal pedagógusok száma 200-250 között mozog. 2020 szeptemberében összesen 42 olyan hallgató kezdte el az osztatlan tíz féléves tanárszakos tanulmányait az ország tanárképző egyetemein, akiknek az egyik szakjuk kémia. *Holtzer Péter-Szakmány Csaba-Szalay Luca: Mi a kémiaoktatás valódi problémája, avagy hova lettek a tanárok? In: Magyar Kémikusok Lapja, LXXVI. évf. 4. szám, 2021. ápr.  
Oszd meg ha tetszett

Szólj hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.