Lőpor turmix (18) amerikai akcióthriller

Sam (KAREN GILLAN) csak 12 éves volt, amikor édesanyja, Scarlet (LENA HEADEY), a profi orgyilkos kénytelen volt elhagyni lányát. Samet a CÉG nevelte fel, egy könyörtelen bűnszövetkezet, melynek egykor édesanyja is dolgozott. Most, 15 évvel később, Sam is anyja nyomdokaiba lép és igazi profi lesz a „családi szakmában”. Határtalan hatékonysággal és hűséggel szabadítja meg a CÉG-et a legveszélyesebb ellenfeleitől.

Amikor azonban az egyik kockázatos vállalkozás rosszul sül el, Samnek választania kell: tovább szolgálja a CÉG-et vagy egy ártatlan, 8 éves lány – Emily (CHLOE COLEMAN) – védelmébe szegődik. Csak egyetlen esélye van a túlélésre: összeállni ismét saját anyjával és annak halálosan hatékony társaival, a Könyvtárosokkal (MICHELLE YEOH, ANGELA BASSETT és CARLA GUGINO).

A háromgenerációs női csapatnak meg kell tanulnia bízni egymásban, és együttes erővel kell kiállni a CÉG ellen, ami mindent elvehet tőlük.

A hazánkban a Prorom által forgalmazott Lőpor turmix (18) egy hamisítatlan akcióthriller, és – bár nem példa nélküli, de – egy igen különleges alkotás abban a tekintetben, hogy a főszereplő orvgyilkosokat, merénylőket egytől egyig hölgyek alakítják. Tovább színesíti a palettát az a tény is, hogy három generáció hölgytagjai dolgoznak össze a jó ügy érdekében: KAREN GILLAN (Bosszúállók: Végjáték, Jumanji), LENA HEADEY (Trónok harca, 300), MICHELLE YEOH (Őrült gazdag ázsiaiak, Star Trek: Discovery), a többek között a  Fekete Párducban is remekelő ANGELA BASSETT, CARLA GUGINO (Hill House kísértése, Jett), CHLOE COLEMAN (Hatalmas kis hazugságok) és PAUL GIAMATTI (Milliárdok, Egyenesen Comptonból) igazi sztárparádét varázsolnak a vászonra.

A film előzetese:  https://youtu.be/fWV177mC7_A 

A rendező szemével: ifjúkori könyvtári emlékek adták az ötletet

A díjnyertes, nemzetközi kitörést hozó Csúnya, gonosz bácsik (BIG BAD WOLVES) című filmet követően, amelyet 2014-ben Aharon Keshales-szel együtt rendezett, az izraeli filmgyártó, Navot Papushado egy „nőközpontú thrillerrel” jelentkezik ebben az évben: három generáció hölgy tagjai összefognak, hogy legyőzzenek egy hatalmas bűnszövetkezetet.

Papushado számára az alkotói folyamat egyetlen egyszerű ötlettel kezdődött. „A történet egy anya riasztó felfedezésével kezdődik, aki rájön, hogy lánya, akit gyermekként el kellett hagynia, ugyanazt a veszélyes szakmát választotta, mint ő, azaz orvgyilkos merénylő lett belőle is” – meséli a rendező. „Amikor elkezdesz írni, sokszor még nem tudod, hova fogsz a végén kilyukadni. Gyakran az ötlet önálló életre kell és meglepő, nem tervezett fordulatokat hoz az alkotói folyamat. Egy dolog biztos volt már a tervezési folyamat során is: mindenképpen szerettem volna, ha könyvtárosok is szerepelnek a filmben. Tudom, elég bizarrul hangzik mindez egy akciófilm kapcsán, de gyerekként az iskolai éveket a könyvtárban rejtőzködve töltöttem és habzsoltam a sci-fi könyveket. A könyvtárosok pedig mindig elbűvöltek, de egyben félelmetesek is voltak számomra: amolyan  békefenntartó szerepkörben vigyázták a könyvtárak speciális, semmihez sem hasonlítható atmoszféráját, nyugalmát, meghittségét. Talán innen jött az ötlet: a könyvtár tökéletes hely lesz arra, hogy megváltoztatja még a bérgyilkosok egóját is. Egyben egy metafora is rejlik a háttérben: a könyvtárban összegyűjtve a világ összes tudása megtalálható, és itt ez valódi fegyvert is jelent egy bérgyilkos számára. A könyvek tökéletesen illenek a sztorihoz, hiszen ez a hely az ismeretek és a fegyverek tárháza is egyben. Ráadásul egy olyan helyen, ahol senki sem gondol rá, a könyvtárban.”

Papushado a filmben egymástól rendkívül sokban eltérő, különböző világokat hozott létre. „Szerettem volna megmutatni, hogy mennyire más a két bűnszövetkezet. Az egyik inkább családorientált, bármilyen bizarrul is hangzik, míg a másik a nagyvállalati, számítóan rideg világ. Ebbe a világba érkezik meg az új generáció. Scarlet és a könyvtárosok a múltat, lánya, Sam pedig a jelent jelképezi, egy sokkal lázadóbb felfogást, ifjonti hévet. Alaphelyzetben tehát van egy izgalmas történetünk a nők három generációjáról és arról, hogyan küzdenek azért, hogy megszerezzék helyüket ebben a világban””- foglalja össze Papushado.

A film hangnemét, hasonlóan korábbi alkotásaihoz, azok a rendezők ihlették, akiket a legjobban csodál, kezdve Buster Keatontól és Charlie Chaplintől egészen Quentin Tarantinóig és a Coen-testvérekig, igen vegyes a lista. „A Veszettségben és a Csúnya, gonosz bácsikban kevertem az erőszakot és a humort, akárcsak az általam szeretett és csodált rendezők is tették” – mondja. „Elég gyakran keveredik az életben is az erőszak és a komédia. Fontos azonban, hogy az erőszak ne öncélúan jelenjen meg a filmvásznon. Ha a komédia lencséin szűröd át, akkor már abszurditást mutatsz, nem a puszta erőszakot. Inkább a felfokozott valóságról, szórakoztatásról kell, hogy szóljon a film. És ebben nagy segítséget ad a szerkesztés és a filmzene, hiszen a forgatókönyv csak naturalista, leíró módon tartalmazza az erőszakot. Ha csak ezt követnénk, akkor ez nagyon kevés lenne egy igazán jó filmhez.”

Mivel ebben a filmben sokféle műfaj és sok ötlet keveredik, a zene mindig a ragasztó szerepét kapta az alkotásban. „Ugyanúgy, mint a Csúnya, gonosz bácsik esetében, most is remekül működött, imádom látni a különböző műfajok keveredését” – folytatja Papushado. „Amikor Frankie (Haim Frank Ilfman) zeneszerzővel először kezdtünk beszélgetni a filmről, azt mondtam neki, hogy Ennio Morricone nyugati hangulatát, Stelvio Cipriani olasz stílusát és Bernard Herrmann erőszakos feszültségét szeretném viszontlátni (hallani) a filmben. A végeredmény egy retro, olaszos western hangulat lett, némi elektronikus zenei háttérrel. Be kell vallanom, amint először meghallottam, beleszerettem, imádom az első pillanattól kezdve.”

Quentin Tarantino stílusában

A megírt forgatókönyvvel Navot Papushado 2018-ban megkereste Andrew Rona és Alex Heineman producereket a Picture Company-ból. Rona így emlékszik a felkérésre: „Nagy rajongója voltam a Csúnya, gonosz bácsiknak. Amolyan háttér nélküli, alacsony költségvetésű film volt, ami azonban hatalmasat durrant, meglepve a filmvilágot. Navotnak ezek után már nem kellett nekünk igazából bemutatkoznia. Tudtuk, mire számíthatunk a Lőpor turmix (18) kapcsán is.”

Rona és Heineman azonnal reagáltak Papushado új forgatókönyvére, amely ötvözi az izgalmat, az akciót és az erőszakot a humorral. „Igazi szórakozás volt az egész munka. Rendkívül élveztük” – mondja Rona. „Szeretem a stílusos krimi-drámákat, és a Lőpor turmix (18) abszolút ilyen. Ez egy olyan világ, amelyet kedvelek. A gengszter műfaj olyasmi, ami sosem megy ki a divatból, de ez egy friss, egy nagyon jól megírt forgatókönyv volt, mely újat hozott a kategória kapcsán.”

„Nagyon jól eltalált a humor és az erőszak egyensúlya” – folytatja Rona. – ’Quentin Tarantino filmjeire emlékeztet, ahol a humor és az akció kéz a kézben jár, nem létezhetnek egymás nélkül. Ebből alakul ki a film abszurd hangulata.”

Andrew Rona szerint: „A könyvtárosok, akiket Angela Bassett, Michelle Yeoh és Carla Gugino játszanak, nem az átlagos könyvtárosok, akik a sarki könyvtárban dolgoznak: ők is női merénylőkből álló csapat, akik kiválóan felfegyverzettek és jól képzettek a különböző harci stílusokban. A könyvtárban eltöltött idő alatt csak tovább fejlődtek és csak még veszélyesebbek lettek.”

„A Lőpor turmixot (18) eredetileg Sergio Leone, Akira Kurosawa és Alfred Hitchcock filmjei ihlették. Ez a műfaj egyfajta keveredése a western spagetti, a film noir és a Samurai /Ronin filmeknek. Számomra mindig a cselekményötletek és a műfajok a legfontosabbak, ezzel kezdünk az alkotási folyamat során. Ezt a speciális világot keltik életre a filmvásznon a szereplők.”

A szereplőkről

KAREN GILLAN Sam szerepében

„Rendkívül elégedett és boldog voltam, amikor összeállt a végső szereplőgárda” – emlékezik vissza Papushado. „A legvadabb álmaimban sem gondoltam volna, hogy ilyen extra csapattal vághatunk neki a forgatásnak.”

A puzzle első darabja Karen Gillan volt, aki vállalta a főhős Sam szerepét. „Az első színész, aki azonnal eszembe jutott erre a szerepre, azonnal ő volt” meséli Anrew Rona producer. – „A karaktere a vállán cipeli az egész filmet és abszolút ideális korban van Sam szerepére. Navot találkozott vele és azonnal látszott, hogy megvan köztük a szükséges kémia. A siker receptje így adott volt.”

A rendezőnek nem volt nehéz dolga meggyőzni Karent, hogy vállalja a főszerepet. „Azonnal beleszerettem a projektbe, amint elolvastam a forgatókönyvet. Olyan szereplő bőrébe bújhattam, amelyhez hasonlót még sosem alakítottam. A másik fontos szempont az akciójelenetek sora volt. Sokszor, olvasás alapján, nehéz elképzelni, hogy mindez hogyan fog mutatni a mozivásznon. Nos, ebben az esetben szinte láttam a szemem előtt az összes akciót. Be kell, hogy valljam, imádtam az egészet” – emlékezik vissza Gillan.

Papushado rendező és Gillan Londonban találkoztak először. „Ami elsőre megfogott Navotban, az a speciális látásmódja és az egészen különleges humorérzéke volt. Az egész filmet meghatározza ez a megközelítés. Ami még a hab a tortán, a zene. Rendkívüli módon feldobja az összes fontos jelenetet a film során” – vélekedik a színésznő.

LENA HEADEY mint Scarlet

„Mivel a film egyik meghatározó szála egy speciális anya-lánya kapcsolat, így rendkívül fontos volt megtalálni a megfelelő színészt Scarlet szerepére” – hangsúlyozza Andrew Rona. „Igazi dinamizmust, izgalmat, határozottságot vártunk ettől az alakítástól, olyasvalakit szerettünk volna, aki szinte felrobbantja a mozivásznat. Ekkor jött képbe Lena. Éppen befejezte a Trónok harca forgatását, nyolc szezont húzott le ebben a világsikerű sorozatban. Mindenki ismerte és persze mi is pontosan tudtuk, mire képes.”

Papushado lelkesedése sem ismert határt: „Azonnal láttam, hogy Lena és Karen párosa a garancia a sikerre! Az első pillanattól kezdve megvolt köztük az a kapocs, kapcsolat, amit sokan a megfelelő kémiának hívnak két színész között. Lena hozta a szerepbe a szükséges tapasztalatokat és az igazat megvallva, ez számomra is hatalmas segítséget jelentett. Valóban sokat tanultam tőle.”

Lena Headey is azonnal beleszeretett a forgatókönyvbe. „Igazi élvezet volt végigolvasni és végig izgulni a teljes sztorit” – emlékezik Headley. „A film briliáns nőkről szól, akik igazi frissességet hoznak és az akciók mellett igazi vicces helyzeteket is teremtenek a filmvásznon. Bármire képes lettem volna, hogy én is szerepet kapjak közöttük. A jók küzdelme a gonosz felett klisé új értelmet nyer azáltal, hogy nők bújnak hagyományosan férfi szerepekbe. Talán ez a siker egyik kulcsa.”

Oszd meg ha tetszett

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük